"" Escapades i més...: MATEMALE - FORMIGUÈRES (raquetes de neu)

diumenge, 23 de gener del 2022

MATEMALE - FORMIGUÈRES (raquetes de neu)

Ruta circular des de l'Àrea d'autocaravanes del Lac de Matemale al Lac de l'Olive

Aquest any els Reis Mags ens han portat unes raquetes de neu, i ja és hora d'estrenar-les... així que aprofitem que les prediccions per aquest cap de setmana són de bon temps i sol (encara que amb temperatures molt baixes) i anem cap a la zona del Capcir francès.
Tindrem el campament base a l'àrea d'autocaravanes del Llac de Matemale, de la xarxa Camping Car Park.

Al web Station Nordique du Capcir hem trobat informació de totes les rutes d´esquí nòrdic i raquetes de la zona, i es poden descarregar els plànols amb els detalls.
Per iniciar-nos hem triat una de les Voies Blanches sense cap mena de dificultat, la número 7, Le Canal.
Les Voies Blanches (Vies Blanques) són pistes per a ús multi-activitat (esquí nòrdic, esquí amb gossos, raquetes de neu, fat-bike, patinets elèctrics), de lliure accés, sense vigilància, senyalitzades i amb un manteniment periòdic.

Tot i estar senyalitzades nosaltres sortim, com sempre, amb la ruta carregada al GPS, per si de cas...

rrr Trajecte real realitzat

FITXA TÈCNICA
Data: 22/01/2022
Coordenades inici: 42°34'43.2"N 2°05'42.4"E
Quilòmetres: 13,3 km
Temps: 4 h 38 m (3h 08 m en moviment)
Tipus: Circular
Altitud màxima: 1.650 m
Altitud mínima: 1.580 m
Ascens total: 190 m
Baixada total: 190 m
Nivell: Fàcil

9:22 h | Sortim a peu des de l'àrea, seguint la carretera fins a enllaçar amb l'inici de les Voies Blanches.

9:36 h | Ens calcem les raquetes i seguim el traçat de la pista 4 - Vora de la Mata, que ens portarà a enllaçar amb l'inici de la nostra, la número 7.

9:46 h | En aquest punt, en una zona de pícnic amb pàrquing hem de creuar la carretera i ja trobem les indicacions de les rutes 6 i 7, que comencen amb un tram comú.
Entre l'enllaç des de l'àrea i la Voie 4 hem fet uns 1,2 km.

Caminem pràcticament sols, durant els següents 2,5 km. només ens hem creuat amb un parell de persones amb gos fent el trajecte en sentit contrari al nostre.

10:26 h | Creuem la carretera D-32, que uneix Les Angles amb Formiguères i ens endinsem en el bosc de Formiguères, deixant enrere el bosc de la Matte.

10:52 h | Un trencant a mà dreta ens indica l'inici/final del trajecte 7 - Le Canal, a tocar del Càmping La Devèze, però nosaltres continuem recte en direcció al Lac de l'Olive.

Deixem enrere el càmping i la Voie Blanche, ara és nota que anem per un sender sense cap mena de manteniment, el volum de neu augmenta, està senyalitzat com a PR-24 (rrrmarques grogues).

11:45 h | Després de 2 hores y 23 minuts de trajecte, i 7,70 quilòmetres arribem al Lac de l'Olive.

El petit llac està totalment gelat i recobert d'una capa gruixuda de neu, excepte en dos punts on uns petits regalims d'aigua eviten la congelació de la superfície.
Escollim un banc entre el llac i una caseta d'informació (tancada durant la temporada d'hivern) i fem la parada per esmorzar.
Per si de cas lliguem les gosses a la pota del banc amb les corretges, no fos cas que surtin de cop a perseguir una família d'ànecs que es remullen a la petita zona que queda sense congelar, tot i que semblen més interessades en els seus corresponents bocins de pa.

Pel que llegim en els panells informatius, en temporada d'estiu (de maig a setembre) el llac està destinat a la pesca recreativa, i per això s'alliberen varies especies, entre elles el salmó de font, la truita marró i la truita arc de Sant Martí.

12:17 h | Iniciem el camí de tornada, ara seguint el voral de la carretera fins al poble de Formiguères, on ens hem de treure les raquetes, creuar el pont sobre la riera La Lladure, i seguir pel carrer de Les Esplaneilles fins trobar l'indicador per enllaçar de nou amb la Voie Blanche 7 - Le Canal.

14:00 h | En el tram final variem el traçat i enlloc de tornar per la via 4, Vora de la Matte, agafem una drecera a través del bosc i arribem a l'àrea per la zona posterior, directament a la plaça on ens espera LaCargoleta.

I ara, les gosses a descansar al seu "apartament" i nosaltres a dinar i descansar una estona a veure que fem aquesta tarda.
No ha estat gens malament aquesta primera experiència amb les raquetes, una bona distància però sense cap mena de dificultat per l'estat de la pista i el mínim pendent.

El detall de la ruta guardada a l'aplicació Komoot, és el següent:

A mitja tarda decidim baixar cap a Puigcerdà a fer una volta i sopar.
Reservem taula per sopar al restaurant gallec O Meigallo, a veure que tal...

No defrauda, no és econòmic però el producte és de primera qualitat. Les navalles i el bacallà...espectaculars.

Diumenge ens aixequem amb una temperatura de -6ºC, sota un cel blau i un sol radiant.
Tot i les baixes temperatures, no hem tingut cap problema de congelació amb les canonades ni el boiler, i com sempre s'ha mantingut una agradable temperatura interior d'uns 23ºC.

Abans d'anar-nos cap a casa, baixem a esmorzar al centre i fer una volta pel mercat.
El llac està gelat com mai no ho havíem vist! Només es manté sense la gruixuda capa de gel un dels racons on s'acumulen els ànecs i les oques. Suposem que en moure l'aigua eviten que aquesta s'acabi congelant.

Ens acomiadem de La Cerdanya, fins a la propera...