"" Escapades i més...: ROQUEFORT - LAGUIOLE - MÈZE: "Produits du terroir"

diumenge, 3 de novembre del 2013

ROQUEFORT - LAGUIOLE - MÈZE: "Produits du terroir"

Tots Sants -2013

Fa dies que parlem de fer una escapada "gastronòmica" i escollim aquest cap de setmana llarg per marxar. En principi volíem fer dijous al vespre, nit de Halloween, el trajecte fins a Roquefort-sur-Soulzon, però com les nenes han estan amb angines i fins el darrer moment no sabíem si hauríem d'anular la sortida preferim esperar i sortim divendres al matí.

Divendres, 1 de novembre: Figueres - Roquefort - Laguiole(400 km)

A les 9:00 h. passem per ca la iaia a recollir a l'Alex, que s'afegeix a l'escapada, i fem ruta cap a la primera parada, Roquefort. Al passar per la Jonquera fem una parada tècnica per comprar un parell de coses al súper i...passar pel caixer que m'he deixat l'efectiu a casa!!http://www.roquefort.fr/es/inicio/ Això ens fa perdre una mica de temps, però no tenim pressa.

Ens sorprenem de no trobar vent en el tram de l'autopista de Perpignan a Narbonne. La Núria va pintant uns dibuixos de carabasses i ratpenats que vol penjar de les finestres.

Passat el migdia arribem a l'àrea de Roquefort, a tocar l'Oficina de Turisme, i aprofito per entrar a buscar un fulletó de les "caves" i els horaris. Els altres agafen les gosses i fan un passeig pels voltants mentre jo escalfo el menjar. Les nenes porten a l'Alex fins a la "pista americana" i tornen ben suades de fer exercici amb els aparells que troben.

Mengem vedella rostida de "La Cuina", plat tradicional de les vacances que encanta a les nenes, acompanyat de puré de patates.

Fem un cafetó i no ens entretenim gaire doncs aquí, i sent hivern, els horaris s'escurcen molt. Agafem els paravents, ha refrescat, i pugem caminant fins a les "caves" Societé, a fer la visita guiada.

No es veu gent pel carrer, però els trobem a tots fent cua a la taquilla de la cava.

La visita comença amb una enorme maqueta mòbil i una veu en OFF explicant els orígens de les coves i passadissos a les muntanyes de Roquefort, que actualment es fan servir com a cava per curar els formatges.

El guia ens porta fins a la "catedral", un gruta enorme que dona pas, pujant per unes escales de fusta, a les tres plantes on s'"afina" el formatge.

Llàstima que en aquesta època no hi ha producció, les ovelles es dediquen a la cria i fins el desembre no es tornen a fer formatges, i ens hem de conformar amb veure les grans sales buides i uns quants formatges "falsos" posats a mena de decoració.

Al final del trajecte, després de descobrir com agafa el to verd el formatge degut a l'afegit de penicil·lina a la llet a l'inici del procés, acabem fent una degustació de les tres varietats que es produeixen, depenent la varietat de penicil·lina i cava utilitzada.

Comprem un pack amb tres porcions, una de cada varietat, per portar a en Quique i la Yoli.
Nosaltres, de tornada a la auto, comprem una bona porció a la botiga Gabriel Coulet, ens agrada més.

Abans de marxar cap a Laguiole, un altre destí formatger, aprofito a fer unes fotos de l'àrea (gratuïta), mentre la Sandra i l'Alex intentant captar el wifi de la OT.

Seguim ruta. Passat Severach-le-Chateau deixem l'autovia i la carretera se'ns fa una mica pesada fins arribar a Laguiole, és estreta i no te cap mena d'il·luminació. Passen minuts de les 18:00 h i sembla molt més tard, amb el canvi d'hora de la setmana passada és negra nit.Les condicions de la carretera són normals tenint en compte que estem en zona de muntanya, ens adonem al veure el rètol d'altitud, passem dels 1300 m. Abans d'arribar al poble veiem un els remuntadors de l'estació d'esquí!!

Porto al GPS les coordenades d'una "ferme" de France-Passion, però on arribem no és el lloc que he pogut veure en fotos. Està fosquíssim. L'Alex diu que abans del darrer revolt ha vist unes flames, ens estranyem (amb una mica de conya) però reculem i agafem un petit desviament, i per fi...arribem a una zona preparada per unes 5 autocaravanes, i les flames venen de la barbacoa que estan fent, a les fosques, els ocupants de la única AC que hi ha instal·lada.

En Manel treu les gosses amb una llanterna de front i nosaltres preparem un pica-pica per acabar la tarda tranquil·lament.
Intentem captar algun canal on poder veure el Barça-Espanyol, però no hi ha manera, i ens quedem enganxats a un que fan vídeos i gags amb caigudes i càmeres ocultes.

Fem una sopeta i frankfurts.
Acabem la nit amb una peli de por de sèrie B (l'Alex i les nenes són uns frikis): "Chupacabras" (que dolenta!!!)
En Manel abandona el vaixell abans del final i se'n va a dormir.

Dissabte, 2 de novembre: Laguiole - Mèze - Vinassan (290 km)

Cap a les 8:00 h. ens comencem a moure. Ha plogut tota la nit.
Obrim els enfosquidors i fa un dia molt lleig i gris, encara que ara podem apreciar el paisatge que ens envolta.

Esmorzem tranquil·lament, i cap a les deu ve la mestressa de la "ferme" a presentar-se i confirmar que haguem estat bé per la nit. Es una explotació ramadera de vaques de l'Aubrac.
Li comento que posa la guia de France Passion que podem comprar carn i hem diu que si, i ens acostem a un petit edifici adossat a la vivenda on ens assortim de bistecs, llàstima no tenen entrecots ni filets! Al ser festa ahir els hi queda poca cosa.

Ens acomiadem i anem fins el poble a visitar la Cooperativa de Laguiole.
En temporada d'hivern no fan visita guiada, però es pot accedir igualment a les instal·lacions i des de un passadís superior veure com treballen a les diferents sales del procés d'elaboració del formatge.

Ens encantem una estona mirant com treballa el personal, i tot seguit ens dirigim a la botiga, parada prèvia a la zona de degustació.
Hi ha una cua que espanta, mentre esperem ens sorprèn el que compra la gent. S'emporten caixes plenes de les diferents varietats de curat.
Nosaltres ens decantem per un tall del formatge més curat i un parell de paquets preparats d' Aligot (puré de patates amb formatge fos) i Retourtillat (remenat de patates i formatge per saltejar).

Fem un passeig ràpid pel centre del poble, plou una mica.
Al passar per davant de la carnisseria hi ha dos entrecots de bou que diuen "cooompraaans" i al moment estan al sac.

Deixem Laguiole i la zona de l'Aubrac i comencem a baixar, volem arribar no gaire tard a Mèze per fer la degustació d'ostres.
Parem a dinar a l'àrea de l'autovia de Severach-le-Chateau, plena de gent com sempre.
Els "nois" aprofiten per comprar cervesa de l'Aveyron a la enorme botiga de productes regionals de que disposa l'àrea.

Encara que ja hem passat un fotiment de vegades no podem deixar d'admirar el Viaduct de Millau.

Quan comença a fosquejar arribem a Mèze, aparquem a tocar les parades de venta i degustació de "fruits de mer" que es troben a banda i banda del carrer principal.
Desprès de fer un ràpid "vol rasant" per inspeccionar el material de que disposen ens decantem per un local amb taules altes a tocar el mostrador.

L'Alex es queda tranquil...ja té les seves ostres!!

Mèze disposa d'àrea d'autocaravanes, però una vegada varem parar de tornada d'una altra sortida i no ens va fer gens el pes, està a tocar d'un campament de "gens du voyage".
A prop tenim Vinassan i recordo haver llegit una etapa del relat de l' Eva (EvaV a ACpasion) on parlava bé i les fotos feien patxoca, així que anem cap allà.

Ja sabíem que l'àrea era de pagament, però quan arribem la màquina que obre la barrera no admet cap de les nostres targetes de crèdit !!
Sort que un dels ocupants de l'autocaravana que està més a prop de l'accés ve a donar-nos un cop de mà. Paga amb la seva tarja, només deu acceptar "carte bleue" francesa, i li dono l'efectiu corresponent.
Per 8€ inclou 24 h d'estada i tots els serveis, inclòs connexió a corrent
L'àrea està molt bé.
Ens col·loquem entre dos arbres per poder captar alguna senyal amb l'antena. Volen pescar algun programa d'esports per veure el resultats del tennis, però tal com anaven quan ho hem deixat al mig dia segur que Djokovic a guanyat a Federer.
Acabem enganxats a una altra sessió del programa de bromes i gags, avui dedicat a Halloween i sustos varis.

Sopem un mix de les compres del dia: cargols de mar, retourtillat, uns nuggets per la Sandra i alguna cosa de picar més.
L'Alex no ens deixa obrir cap ostra, diu que totes per demà!!
Mirem una peli, però devia ser tant dolenta que ja no recordo ni quina era...

Diumenge, 3 de novembre: Vinassan - Figueres (125 km)

Esmorzem i després de buidar dipòsits sortim cap a Figueres.
A mig matí ja estem a casa i ens preparem per anar a dinar a ca la yaya: ostres, roquefort i molta carn!!

Propera sortida: Disney !!!