"" Escapades i més...: BRETANYA 2015 (I): "CÔTE SAUVAGE - FINISTÈRE"

Traductor

diumenge, 23 d’agost del 2015

BRETANYA 2015 (I): "CÔTE SAUVAGE - FINISTÈRE"



Vacances agost-2015



Aquest any hem estat dubtant fins darrer moment el destí de les vacances. D’entrada teníem planificat ja des de que varem tornar l’estiu passat d’Alemanya que aniríem a Bretanya, però per motius familiars havíem de tornar a Galicia, a portar a l’avia Júlia i passar una setmaneta allà, per que el tio Jose pogués agafar uns dies de vacances. 

Ufff, no se quantes vegades he fet i refet la ruta, les nenes no es rendien i volien anar a Bretanya encara que anéssim primer a Galicia (un munt de quilòmetres!), així que em vaig centrar en aquesta opció, això deixava fora la seva segona petició: acabar d’amortitzar els passaports de Disney fent una estada d’uns dies a Paris (no hi ha temps per tot).
I per acabar de complicar-ho una mica més havíem de quadrar la recollida de l’Alex en alguna de les ciutats que tinguessin connexió amb Barcelona, doncs s’afegiria a nosaltres la darrera setmana de les vacances...tot molt complicat.  

Per sort, al final tot ha estat més fàcil del previst, l’avia ha passat l’estiu a Figueres i no torna a Galicia fins el setembre/octubre, el que m’ha permès rectificar la ruta i tornar a la idea inicial. Al final ha quedat més o menys així: la primera setmana directes a Bretanya, bordejant tota la costa amb la intenció de passar el Finisterre francès i arribar fins a la “Côte de Granit Rose(Costa de Granet Rosa)”, d’aquí baixar cap a París amb possible parada a Rennes o Chartres, estar 4 dies a Paris per visitar coses que tenim pendents combinant-ho amb Disney, recollir a l’Alex a l’estació (al final ha optat pel tren, la opció més còmode per tots) i sortir de Paris direcció nord-oest per fer una pinzellada de les platges del desembarcament, a Normandia, i acabar a la “Côte d’Émeraude(Costa Maragda)” bretona, paradís de les ostres...   

Com cada any he buscat un munt de informació a les webs dels municipis i Oficines de Turisme de cada zona, així com llegir-me un munt de relats i blogs que he trobat per internet, a part de tots els fils relacionats del foro ACpasion, però una vegada més la guia de capçalera ha estat un recull del viatge de l’any passat del company JoseAranjuez, on plasmava en unes fantàstiques imatges els pobles visitats i facilitava els detalls de tots els pàrquings i zones de pernocta amb coordenades i característiques; gràcies Jose.

Som-hi!...


Divendres 31 de juliol: Figueres - Grisolles


19:00 h. i 23ºC
trajecte: 288 km

Encara que treballem tot el dia optem per sortir al capvespre, doncs ens permet avançar  un bon tram de ruta i així demà dissabte no serà tan pesat.
“LaCargoleta” està a punt, des de ahir la nevera està connectada per a que vagi agafant temperatura, i aquest matí la he omplert amb totes les provisions. La roba ja està ben distribuïda als armaris, només falta fer la darrera comprovació de que portem tots els documents i important...els €€€! (Encara que com sempre...em deixo quelcom...)

A les 19:00 h ja estem enfilant la carretera en direcció a La Jonquera, agafarem l’autopista passat el poble. Esperem no trobar molt de trànsit, estem en plena operació sortida/tornada!
El que no trobem, encara que sembli increïble, és vent en el tram de Perpignan a Narbonne, on deixem la A9 i ens incorporem a la A61 fins passat Toulouse. Sortim de l’autopista i la D820 ens porta fins a Grisolles, destí de pernocta.

El GPS ens juga una mala passada, encara aquesta vegada no és culpa seva, les coordenades que porto de “campingcar-infos” no són correctes i ens porten a un estret camí a l’altre cantó de canal on es troba l’àrea! De fosc no hem vist la senyal que la indicava a l’altre cantó del pont, i en Manel ha de sortir marxa enrere. Per sort no hi ha trànsit a la carretera principal.
Ara si, arribem i ens col·loquem en un extrem per no molestar amb el “barullo” de treure a les gosses. Ens sorprèn la quantitat d’autos que estan passant la nit.

Ens mengem l’entrepà de truita (les nenes han menjat en ruta i ja s’han col·locat per dormir, la caputxina les abdueix!), recullo una mica les coses que he portat a darrera hora i anem a dormir, demà tenim jornada de conducció.

Pernocta: ASN Grisolles -pàrquing i serveis gratuïts-, (GPS: 43.82906, 1.29786)                         
Trajecte acumulat: 288 km          
Supermercat: 106,80€
Peatges: 35,50€

Dissabte 1 d'agost: Grisolles - La Rochelle


7:30 h. i 16,5ºC
trajecte: 413 km

Ens aixequem aviat, cosa que serà habitual durant totes les vacances, o s’ha de fer ruta o les peludes demanen per sortir...
Decidim anar per nacional, agafem la N113 que transita bastant paral·lela a la autopista, però el GPS, que li he marcat evitar peatges, només fa que voler agafar “atajos” i ficar-nos per carreteres departamentals. Al final, passada una estona i veient que estem perdent molt de temps tornem a entrar a l’autopista, i seguim per la A62 que ens porta fins a Bordeaux. Després de travessar els rius Garonne i Dordogne, que a prop d’aquí uneixen les seves aigües per formar el gran estuari de La Gironde, seguim per la A10 en direcció a La Rochelle.

Hem fet un parell de parades durant el trajecte per estirar les cames, esmorzar i treure una estona a les gosses, i també he aprofitat la parada en una area de l’autopista per comprar la guia Michelin 2015 de França, doncs la que portem actualment és del 2011, i sempre va bé portar cartografia actualitzada en paper, per anar controlant que el gps no ens faci cap mala passada...

A les 14:40 h arribem a una de les àrees per autocaravanes de La Rochelle ( la ciutat disposa de un parell d’àrees i varis pàrquings habilitats per aquests vehicles). Com suposo que per aquestes dates estarà força ple descarto d’entrada la gratuïta, i anem directes cap a la situada a Av. Jean Moulin. Accedim al recinte, que disposa de barrera, i anem a buscar lloc. Travessem la zona de autobusos, cotxes i al fons està la zona destinada a les autos, molt amplia. Fem una passada i optem per col·locar-nos en l’ extrem d’una de les fileres, ja a tocar un canal que separa l’àrea d’una gran explanada d’herba.

Amb el tiquet d’accés m’arribo a la caseta que hi ha a l’entrada per pagar l’estada: 12 € que inclouen el dret a utilitzar el borne de servei i un bitllet per a tots els ocupants de la auto per utilitzar la “navette” que et porta al casc antic de la ciutat.

Ara si es pot dir que...comencem les vacances!!
Mentre les nenes ajuden a en Manel amb les gosses, que corren per l’explanada adjunta, preparo el dinar amb restes de la nevera de casa, amanida “caprese” (que es convertirà en un clàssic de les vacances) i pollastre a la planxa.

Sobretaula amb cafè i relax...

Passades les sis ens movem, anem a visitar el centre. Com portem les gosses no podem fer servir el bus, però realment tampoc queda tan lluny. 
Creuem el canal, travessem un gran pont i en 10 minuts estem davant dels carrerons que donen accés al casc antic.
Seguim la ruta marcada en un tríptic que vaig descarregar d’Internet i forma part del típic “dossier” de ruta que preparo per totes les vacances (així ens estalviem molt de temps i no hem de buscar les Oficines d’Informació de cada localitat).

Deixem enrere la plaça de l’Hôtel de Ville (ajuntament) i seguim per un carrer comercial on comencem a veure les tradicionals cases d’entramat de fusta amb arcades  de pedra als baixos, l’edifici de Les Halles (mercat cobert fixe),...


Caminant, caminant, ja estem a la Porte de la Grosse Horloge (Porta del Gran Rellotge), que ens dona pas cap el Vieux Port.


A aquesta hora es troba en plena ebullició de gent, uns passegen, altres escolten un grup de músics de carrer, i molts miren un espectacle d’una parella amb un munt de gats (nosaltres passem de lluny doncs no volem tenir cap estira i arronsa gat-gos). Ens encantem fent un munt de fotos del peculiar Port Vell amb les famoses torres, la Tour de Saint-Nicolas (a l’esquerre) i la Tour de la Chaîne (a la dreta).


Ens trobem de cop amb una paradeta de gelats, i clar...la Núria no perdona.
Seguim el passeig bordejant la bora del Vieux Port i continuem fent fotos a les torres, aquesta vegada per la seva cara exterior. I divisem una tercera torre, més allunyada, la Tour de la Lanterne.


Dos fars guiaven als vaixells cap a port.


Fem camí de tornada cap a l’auto passant per uns carrers plens de bars i restaurants, on el plat estrella són els “moules et frites” (musclos amb patates fregides), i fan una bona olor...comencem a tenir gana. Fem la darrera foto al Vieux Port mentre comença a caure el sol.


De tornada, a l’àrea trec un parell de cadires i fem una cervesa fresqueta mentre les nenes comencen el torn de dutxes.
Preparo un sopar ràpid, llauna d’espàrregs i “burritos”, i les nenes trien pel·lícula, “Superpoli en las Vegas” (agggss), i, a sobre es parteixen de riure... (en Manel no suporta aquest actor i de seguida ZZzz)

Repasso la ruta de demà abans d’anar a dormir, havia previst una jornada a Nantes però rectifico l’itinerari, ho deixarem per una altra ocasió, doncs crec que la ciutat mereix una visita més complerta, l’àrea queda lluny del centre i amb les gosses estem limitats en quant a horaris, així que directes cap a Bretanya.

Pernocta: ASN La Rochelle -12,00€/24 h serveis inclosos-, (GPS: 46.15293, -1.14002)

Trajecte acumulat: 701 km          
Peatges: 29,80€
Gasoil: 60,00€ (1,08 €/l)
Hostaleria: 3,60€
Àrea/Pàrquing: 12,00€


Diumenge 2 d'agost: La Rochelle - Rochefort-en-Terre


7:30 h. i 15,8ºC
trajecte: 269 km


Amb la inèrcia de la resta de l’any, a les set se’ns obren els ulls. Aprofitem l’avinentesa per sortir ben aviat cap el primer destí. Havia considerat la idea de quedar-nos tot el matí a La Rochelle i visitar el seu famós aquari, però com ja tenim inclòs en el rutòmetre el Oceanopolis de Brest continuem camí.

Fem canvi d’aigües i posem el GPS amb direcció a Guérande, tenim un trajecte d’uns 220 km.
Abans de deixar enrere La Rochelle passem davant d’una benzinera a bon preu i aprofitem per omplir el dipòsit, encara que ens queda quasi la meitat.

Fem una parada a mig camí per esmorzar i estirar una mica les cames i seguim. M’agrada anar seguint la ruta en el mapa de paper i m’adono que uns 20 km abans d’arribar a destí creuarem el gran pont que creua per sobre el Loira, el Pont de Saint-Nazaire, preparo la càmera...


Realment és més impressionant del que ens pensàvem, de lluny impacta la seva alçada, i una vegada estàs creuant, que es triga una estona doncs té més de 3000 m. de llargària, la càmera no dona per agafar tota la magnitud de l’estuari. Estem sobre el pont més llarg de França.

Uns quilòmetres més, i passat el mig dia arribem a la vila emmurallada de Guérande. Anem directes a l’àrea d'autocaravanes i, encara que està força plena, no tenim problemes per aparcar. No ens hi mirem gaire doncs només estarem una estona, la que necessària per visitar el poble. (GPS: 47.33361, -2.42055).

Agafem les gosses i en uns 10 minuts ens plantem davant de la Porte Saint-Michel, una de les cinc que permeten l’accés a l’interior del recinte emmurallat.

Traspassem la porta i ens sorprèn l’ambientillo que es respira pels carrers, engalanats la majoria d’ells amb banderoles.

Fem un passeig i sortim per la porta oposada, la Porte Bizienne. A l’exterior de les muralles descobrim que a la meitat del perímetre exterior, en forma de circumferència, es manté l’antic fosso que servia de protecció a la vila en front dels possibles atacs.
Donem la volta seguint la muralla, i aprofito per comprar pa i postres en una “boulangerie”. Que bo és el pa francès!, en tots els pobles es troben “artisans boulangers”.

Tornem cap a la auto i fem camí al proper destí: La Roche-Bernard. Tenim 25 km.
Pocs quilòmetres abans d’arribar-hi veiem el rètol de benvinguda al Département de Morbihan...estem a BRETANYA!!

El GPS es fa un lio per entrar al pàrquing, doncs queda en un revolt, i hem de recular. És mixt, autocaravanes i cotxes, i està a rebentar! La primera impressió és que no trobarem lloc, però ens fiquem a fer la volta i creuem els dits. Quan en Manel ja està fent maniobres per girar i sortir veig un matrimoni que obre les portes del cotxe, els hi pregunto si marxen, i si, tenim sort. (GPS: 47.51736,-2.30351)

Mentre preparo el dinar, amanida i llom a la crema de formatge, les nenes treuen les gosses i els hi fan una raspallada i en Manel aprofita per passar l’aspirador pel garatge (si no fem un manteniment cada dos o tres dies ens inunden a pèls!)
Desprès d’una estona de sobretaula amb el corresponent cafè sortim a descobrir la “Petite Cité de Caractère”, amb el seu port a la riba de l’estuari del riu La Vilaine.
A pocs metres del pàrquing ja trobem el petit port, a resguard de la corrent de la ria ens fa la sensació que és un “bassin”, els vaixells l’ocupen completament.

Passegem pels estrets carrerons del Vieux Quartier (casc antic), un nucli d’antigues cases de pedra enfilat a dalt d'un petit turó, des d’on tenim unes fantàstiques vistes del port i de la gran ria exterior.

De tornada cap al pàrquing aprofitem per fer les darreres fotos al cim de la roca on una placa commemora “La Couronne”, vaixell de guerra francès construït a les drassanes de la vila per ordre de Richelieu, al s. XVII.
Donem per finalitzada la visita i continuem ruta cap al destí de pernocta: Rochefort-en-Terre, inscrit a la llista dels “Plus Beaux Villages de France”.
De camí ens parem a treure les gosses en un camp al cantó d’un supermercat que curiosament té unes estàtues de dinosaures, i la Beti no troba lloc millor que posar-se a l’ombra d’un T-Rex! Mentre les petites es fan un fart de córrer a munt i a vall.

Al contrari del que esperàvem, trobar el pàrquing ple, tenim lloc de sobres a la zona destinada a les autocaravanes, i veiem que encara hi ha una explanada inferior, sobre herba, on també es pot aparcar.
No posem calços ni els protectors de cabina, potser desprès ens baixem a la zona de herba, i anem cap el centre, que queda molt a prop.

Primer de tot...el gelat del dia!

El poble és petit i coquetó, amb unes edificacions la mar d’antigues. I moltes flors.

Dominant la vila dalt d’un turó destaca la silueta del castell, envoltat per uns jardins enormes.

Com aviat hem recorregut els carrers anem a prendre quelcom a un “café breton” que fa bona pinta, situat als baixos d’un edifici impressionant, de nom i rètol adient amb l’edifici “La tour du Leon”.
En Manel i jo estem secs, cauen ½ litre de cervesa i ½ litre “clara” respectivament. Aquí no tenen Fanta llimona, així que les nenes opten per un Perrier.
La Tour du Leon
Restem una estona comentant la jornada i observant al personal que entra i surt, grups i grupets de turistes. La cambrera comença a preparar les taules pel torn de sopar.
Anècdota: quan la cambrera ens porta el canvi comença a parlar amb la Sandra, que en un principi no sap d’on baixa, però de seguida comença a practicar el seu francès. Li està fent un interrogatori sobre les sandàlies que porta, que contra el nostre parer que les trobem horribles a ella li encanten, i bromeja que quant li demana que se les vol comprar!!

Tornem cap al pàrquing i un cop allà decidim no moure la auto, els que teníem al cantó han marxat i ara les gosses ja no molestaran a ningú.
Encara queda temps per una estona de joc amb les pales i una mica de vòlei abans de les dutxes.

Per sopar continuo aprofitant restes de casa, amanida, gules al “ajillo”, embotits i formatges variats, i un “provolone” amb “nachos”. Una estona de tele i cap al llit, que això de combinar els dos horaris, aixecar-nos a l’horari francès i sopar i dormir a l’espanyol no vegis el que allarga el dia!!  

PernoctaAPCC Rochefort-en-Terre -4,00€/24h sense serveis- (GPS: 47.69912, -2.33344)

Trajecte acumulat: 970 km          
Supermercat: 14,60€
Gasoil: 54,00 € (1,08 €/l)
Hosteleria: 18,80 €
Àrea/Pàrquing: 4,00 €


Dilluns 3 d'agost: Rochefort-en-Terre - Quiberon


8:30 h. i 18,5ºC
trajecte: 128 km


ruta: Rochefort-en-Terre a Quiberon
Primer despertar a Bretanya...i que bé que es dorm amb aquestes temperatures! Amb el mes de juliol de calor que hem passat s’agraeix estirar el llençol per la nit, doncs inclús fa una mica de fresca.
Avui no ens feia falta matinar doncs tenim previst visitar el Castell de Suscinio, i obren a les 10:00 h. Tot i això el rellotge biològic no perdona, a les 8:00 estem ja a punt. Abans de marxar aprofito per fer una foto del pàrquing, sota un cel gris i tapat que no augura un bon dia.

Posem el GPS amb direcció a Suscinio, al Golf de Morbihan. Ens separen uns 50 km.
Ens trobem amb la grata sorpresa que fins a les 10:00 h està permès el pas de vehicles pel centre del poble, el que ens permet fer un inèdit reportatge fotogràfic del bonic poble sense ningú pels carrers.
Quina tranquil·litat i silenci...




Arribem al pàrquing del Château de Suscinio i anem a la zona de busos i autocaravanes, sense limitador d’alçada. Trobem una amb signes d’haver passat aquí la nit. Aprofitem que encara ens queda una estona i esmorzem tranquil·lament. (GPS: 47.5148, -2.72888)

A les 10:00 anem cap al castell. Pago 16€ ("billet famille") i comencem la visita.



L’entorn del castell és espectacular, rodejat per zones pantanoses. Seguim el trajecte marcat en el tríptic informatiu que explica l’us de cada una de les sales. El castell va ser la residència habitual dels Ducs de Bretanya fins el s. XV, data en que va quedar abandonat i es va anar degradant fins a ser catalogat com a “ruïna” a mitjans del s. XIX. A partir de 1965 va començar la seva restauració i explotació turística (s’ha de reconèixer que els francesos són uns mestres de la restauració i explotació del seu patrimoni, cosa que aquí ....)

Des de la zona dels Ducs accedim a una altre edificació per mitjà del camí de ronda de la muralla. Aquest edifici estava destinat a la guàrdia, per un cantó, i per l’altre als hostes dels Ducs. La zona interior està molt malmesa i no queda cap sostre en peu, però els perímetres guarden detalls significants de l’us de les estances, com la gran llar de foc que sembla penjada a la part més alta del buit actual.

Acabem el recorregut, com no, passant per la botiga de records, encara que aquesta vegada la Núria no és prou convincent i marxa amb les mans buides....
De tornada al pàrquing veiem que han arribat unes quantes autos més.



És mig matí i anem cap a Vannes, abans de les 12:00 estem allà. Ara el complicat és trobar lloc per aparcar. Entrem pel cantó oposat d’on es troba el pàrquing destinat a autocaravanes, i anem mirant si trobem algun forat, doncs la guia marca poques places disponibles. Ens passem un possible lloc i arribem al pàrquing, que consisteix en aparcar en línia a la vora del carrer. Al final queda un espai, però insuficient per la llargada de “LaCargoleta”. Tenim sort i les dues famílies de les autos de davant, que estan baixant per marxar de passeig, quan em veuen baixar s’ofereixen a ajuntar-se una mica més per que hi puguem aparcar. Hi entrem amb calçador... (GPS: 47.64672, -2.75722).

Creuem el carrer i seguim el caminet peatonal que segueix el curs del riu, reconvertit en port esportiu, que ens porta fins a la Porta de Sant Vicens Ferrer, porta principal d’accès al casc antic. 

En aquest punt, el riu La Marle desapareix sota la Plaça Gambetta. Tres quartes parts de les antigues muralles encara es mantenen en peu, i quan accedim a la zona d’intramurs comencem a admirar els estrets carrerons amb les típiques cases d’entramat de fusta. 


 

Passem per “Les Halles” i entro amb la Núria a buscar provisions: una dotzena d’ostres, un parell de llimones i un meló francès.

Fem una volta amb la Núria de guia, però ens fa la pirula i enlloc de seguir el recorregut del tríptic ens fa agafar una drecera cap a una gelateria que ha vist al arribar.
La ciutat segur que es mereix una estada més llarga per descobrir els seus edificis significants i la zona de les fortificacions, però avui no toca, ens conformem amb saludar al Mr Vannes et sa femme (Sr. Vannes i la seva dona), esculpits a la cantonada d’una casona típica.

Cantonada de la Casa del Sr. Vannes
Tornem cap a la auto, volem anar a dinar a Carnac, i desprès visitar els seus alineaments megalítics.

En una mica més de mitja hora ens plantem a Carnac. Ens sorprèn veure la quantitat de gent que camina amunt i avall dels marges de la carretera, contemplant els immensos camps plantats de petits menhirs. Intuïm que el tema “aparcament” estarà difícil, tot i així anem cap el pàrquing que porto com a primera opció (GPS: 47.59037, -3.08482)
Una cua de cotxes s'espera per entrar, està sota uns grans pins, no ens arrisquem i seguim uns metres més amb la sort de que el marge de la carretera és ample i hi ha algun cotxe parat. Ens col·loquem en un tram força planer sense molestar al pas, ni de cotxes ni de vianants. (En poca estona varies autocaravanes opten per la mateixa solució)

Anecdota: al parar en el marge vaig caminant fins el pàrquing a fer una ullada. Un home està amb la porta de la auto oberta i m’acosto per preguntar si marxen. La matricula és de l’Est, ara no recordo quin país. Li parlo en francès i diu que no parla, que en anglès. Ho intento amb el meu anglès rovellat, però el seu encara ho deu estar més i no hi ha manera, està a la defensiva pensant que li dic que amb la auto no pot aparcar aquí!... Espanyol? no, Italià? no, idioma dels signes?? encara menys.... aags. Ho deixo per impossible i marxo. La Sandra i en Manel es riuen durant dies perquè diuen que amb el meu anglès patatero li he dit en lloc de que si marxava, que si volia marxar amb mi!!! La propera vegada aniran ells a preguntar... 

Preparo el dinar: les primeres ostres de Bretanya!! i fideuà (SOS)


Dinem veient passar gent i cotxes sense parar, no imaginava trobar tanta gent aquí.
Avui no hi ha sobretaula, fem un cafè ràpid i sortim a visitar els alineaments. Porto un planell de la zona i triem fer la volta a un dels camps, Le Ménec, que en aquesta època de l’any estan protegits per tanques metàl·liques i no es pot accedir-hi.

Planell dels alineaments
Sembla mentida que aquest monument prehistòric, considerat el més extens del mon, s’hagi conservat fins els nostres dies, tenint en compte que data dels s. V a III a.c.!!
La primera impressió és que és un conjunt de pedres escampades pel camp...


però des de l’angle de visió correcte es veuen perfectament alineades.


Fem unes quantes fotos més de la zona, des de tots els angles possibles, i tornem cap a la auto, ens espera el destí de pernocta: Quiberon.




Tenim menys de 20 km a recórrer però es fan molt llargs, trobem una cua impressionant quan enllacem amb la D768 amb direcció al Istme de Penthièvre. La velocitat dels darrers 10 km no supera els 20 km/h amb parades contínues. Per rematar una caravana de camions d’un circ circula també cap a Quiberon. Aprofitem el temps i observem el paisatge, encara que en Manel comença a posar-se nerviós (ja pot estar bé l’àrea i el lloc, sino....)

Creuem l’istme, que per la part més estreta tot just passen els dos carrils de la carretera al cantó de la via del tren, el mar ens rodeja per les dues bandes, ja estem a la Presqu’île de Quiberon.
Per sort arriba el punt que la cua continua cap el centre de Quiberon i nosaltres ens desviem a la dreta, cap a la Côte Sauvage (Costa Salvatge), on trobem l’àrea al mig de no res.
Pago l’estada a la màquina que es troba a l’accés al recinte, 6,40 € per 24h i 1€ per 2 minuts d’aigua. El tiquet porta un codi que serveix tant pel subministrament d’aigua com per a la barrera de sortida.

Entrem a triar lloc, encara que hi ha moltes autocaravanes la capacitat de l’àrea és per a 100 vehicles. A l’entrada un rètol digital informa de les places disponibles. Tenim sort i ens podem posar a l’extrem d’una de les fileres, així estem més tranquils i pel matí no patim a l’hora de fer sortir a les gosses. I parlant de gosses, el primer que fem, desprès de reomplir els dipòsits és anar a fer un volt per que estirin les potes.


El punt d’aigua té una sortida poc habitual, fa falta un mascle per acoblar la mànega, i el galès que va davant nostre està suant tinta...entre que no té acoblament i que no li funciona el codi s’ està començant a posar nerviós. En Manel li ofereix el seu acoblament de càmera de bicicleta (que et salva de qualsevol aixeta), però com no li funciona el codi ens deixa passar a nosaltres, que omplim sense problema. En Manel marxa a situar la auto a la nostra plaça i jo em quedo amb el galès i l’acoblament mentre la seva dona va a pagar un altre tiquet per l’aigua...desprès d’una bona estona, finalment pot omplir, i ens dona mil gràcies per l’ajuda.

Ara si, marxem a passejar per la Costa SalvatgeTot i que no fa mal temps, les onades trenquen contra les roques formant dolls d’escuma. 





Seguim el sender que bordeja el litoral en direcció al poble de Quiberon, i fem el tram fins Le Vivier, una caseta a la vora del penya-segat on vivia el guarda de l’antic viver de crustacis situat a la part inferior. Avui en dia reconvertida en bar/restaurant.
Des d'aquest punt podem observar, al lluny, la silueta d'una antiga casona, coneguda com Le Château Tupault, construïda el 1904 seguint el estil medieval anglès.


Girem cua i tornem per acabar de passar la tarda i sopar.
Pensem en treure la taula però fa una mica de fresca i les nenes prefereixen sopar a dins.

Desprès de sopar surto a fer unes fotos des de l’entrada de l’àrea a la increïble posta de sol. Un to vermellós tenyeix el cel i es reflecteix sobre el blanc de les autocaravanes, són les 22:00 i encara és de dia.





PernoctaASN Quiberon -7,40€/24h, 1€/2' aigua- (GPS: 47.49187, -3.13981)


Trajecte acumulat: 1.098 km          
Supermercat: 17,80€
Entrades: 16,00 €
Àrea/Pàrquing: 7,40 €


Dimarts 4 d'agost: Quiberon - Concarneau


7:45 h. i 14,8ºC
trajecte: 116 km

Tot i que ens aixequem aviat, avui els nostres veïns ens han guanyat, i ni tan sols els hem sentit arrencar el motor!
Però ja estem dempeus, esmorzem i ens disposem a fer canvi d’aigües.
Per fer servir el punt de servei interior de l’àrea s’ha de tornar a pagar amb tarja i et surt un nou codi, però preferim fer servir el punt de servei exterior que funciona amb monedes i te una aixeta de rosca normal: 1€ per 2 minuts d’aigua.

El nostre objectiu per avui és arribar a Concarnau, una típica vila marinera, que ens servirà de base per demà visitar les Îles de Glénan, i de camí farem parada a Pont-Aven.

ruta: Quiberon - Concarneau

Hem de desfer el camí que varem fer ahir, tornant a passar per l’ Istme de Penthièvre, fins a enllaçar amb la N165. A diferència, avui no hi ha gens de trànsit.
En poc més d’una hora aparquem a l’àrea d’autocaravanes de Pont-Aven, a la part alta del poble, i baixem caminant cap el centre.



Aquest poble, anònim fins a la segona meitat del s. XIX, es situa a l’inici de l’estuari del riu Aven. Per aquelles dates, gràcies a l’arribada del tren fins a la propera Quimper, la localitat va començar a ser freqüentada per un grup de pintors, destacats entre ells Paul Gauguin, i es va formar l’ Escola de Pont-Aven.


Seguim la llera del riu, en direcció al port, fins arribar a la roda del famós molí. 


 

Realment aquesta zona del poble té quelcom especial, no es d’estranyar que encara a dia d’avui infinitat d’ artistes estiguin a la riba del riu amb els seus estris, intentant captar la bellesa i luminositat de l’entorn.

El passeig del port fluvial bull de gent, passejant a munt i avall entre les parades del mercat.


Aprofitem per fer la compra: una mica de verdura, pa artesà i “gallettes” (crêpes salades fetes amb farina de blat negre), que aquí a Bretanya és costum comprar-les a granel a les parades del mercat o fleques.


Tornem a l’autocaravana i marxem cap a Concarneau, que disposa d’àrea per autocaravanes al centre del poble, en un gran pàrquing mixt al costat de l'antiga estació.
Tot i el gran nombre de places reservades pels nostres vehicles, totes ocupades, ens hem de col·locar provisionalment a la zona reservada als autobusos, on ja hi ha també varies autocaravanes. Malgrat tot tenim sort, al cantó de la zona asfaltada hi ha una gran explanada de terra, on encara resten les antigues vies, i ens va de conya per poder sortir amb les gosses.

Dinem tranquil·lament, i fem temps fins a la visita prevista per aquesta tarda: el Château de Keriolet.
Aquest “château” es troba a la part alta del poble, i segons el petit tríptic que portem està a cinc minuts del centre...però comencem a caminar i sembla que no arribem mai. Deu ser cinc minuts en cotxe, per que si no...
A l’antiga caseta del guarda, que serveix de recepció i guixeta, ens informen que en cinc minuts comença la darrera visita guiada de la tarda (el castell no es pot visitar per lliure) i molt amablement ens donen un dossier en castellà per que seguim les indicacions.

Les explicacions, a càrrec d’una noia molt entusiasta, comencen al jardí que dona a la façana principal de l’edifici. 


La història del castell és peculiar:
La princesa imperial russa vídua, Zénaïde Narischkine Youssoupov, tia del Zar Nicolas II, s’ instal·la a Paris després de la revolució russa i s’enamora d’un jove plebeu, 30 anys menor que ella. Li compra dos títols nobiliaris, Comte de  Chauveau i Marqués de Serre, a part de restaurar totalment un “manoir” (casa pairal) del s. XIII i reconvertir-lo en un fantàstic palau neogòtic, on van viure fins a la mort d’ell l’any 1889.
Posteriorment l’edifici va ser abandonat i el fill de la princesa, Felix Youssoupov, famós per haver participat a l’assassinat de Rasputin, va vendre la majoria de mobles i obres d’art, quedant en estat ruïnós...a càrrec de la vila de Concarneau, fins l’any 1988 quan va ser adquirit per un particular i es va iniciar la seva restauració.


Ja posats en antecedents passem cap a l’interior.
La guia en varies ocasions s’interessa per si s’explica massa ràpid, som els únics espanyols, i li sap greu que no l’entenguem, però la tranquil·litzem, la Sandra ho entén tot (i val més per què aquest any comença el batxillerat bilingüe català/castellà-francés...) i la Núria i en Manel agafen l’idea principal ajudats pel tríptic.


Una de les sales que més ens criden l’atenció és la gran cuina, decorada amb tota mena de detalls.


La visita finalitza a la cripta, on mai es va enterrar ningú, realment la seva utilitat era una molt diferent, en ells s'ubicaven les tres calderes que servien per escalfar tota la edificació amb una tècnica avançada per l'època, calefacció a terra i sortides d'aire calent a totes les estances.

Donem per acabada la visita i ens acomiadem de la guia.

Selfie!!

Tornem, ja més lleugers de baixada, cap a la auto. Ens ocupem de les gosses, passeig i sopar, i ara si, anem a passejar pel casc antic.
Aprofitem que ha quedat una plaça lliure i movem la auto abans de marxar.

Travessem el pont que dona accés a l’interior del recinte emmurallat, la “Ville Close”, aixecada sobre una illa accessible durant la marea baixa, al centre de la badia que forma la desembocadura del riu Moros.




A la part dreta queda el port esportiu i a l’esquerra tota la zona portuària dedicada a les embarcacions de pesca.


La situació privilegiada d’aquesta petita localitat va afavorir en gran mida el seu desenvolupament, i dins les seves muralles, que daten de finals del s. XIII però van ser millorades per l’enginyer Vauban a finals del s. XVII, cohabitaven una guarnició militar permanent i la població pesquera.
Amb la revolució industrial el petit port va passar a ser un dels més importants de França gràcies a les conserveres de sardina y tonyina, i tot i que aquesta activitat ha anat de baixada desprès de la Segona Guerra Mundial, Concarneau és manté actualment en el primer lloc respecte a la pesca de tonyina i i s’ha desenvolupat una important indústria en el sector de la construcció naval.


cua pel Bac de passage (embarcació que porta els vianants a l'altra canto de la badia)
Fem un passeig pel poble i decidim que avui soparem de restaurant, o sigui que ens haurem d’adaptar a l’horari francès i sopar més d’hora...busquem el local que ens fa més bona pinta, i ens decidim per Le Penfret, una crepêrie on també serveixen “fruits de mer”.

Encertem de ple, el local és tranquil i acollidor, decorat seguint la tradició bretona. La Sandra es demana la seva primera gallette (amb la que somiava fa dies), la Núria un gran bol de “moules et frittes”, i en Manel i jo compartim un “assiette de fruits du mer” i un bou. Tot molt bo, i acompanyat de sidra “bouché” bretona.



I tornem satisfets cap a la auto, fent les darreres fotos de la “Ville Close”.



Pernocta: ASN Concarneau -4,00€/24h sense serveis- (GPS: 47.87864, -3.92074)


Trajecte acumulat: 1.214 km          
Supermercat: 131,38€
Entrades: 14,00 €
Hostaleria: 92,39€
Àrea/Pàrquing: 5,00 €



Dimecres 5 d'agost: Concarneau - Pointe du Raz


7:00 h. i 15ºC
trajecte: 123 km


Aquesta nit ha plogut, m’he despertat varies vegades sentint el sorollet de les gotes ressonant contra el sostre, suposo que pel fet de que el pla d’avui és un dels “plats forts” de les vacances, i que les nenes esperaven impacientment: passar el dia a les Illes Glénan. I per a això necessitem bon temps, la pluja ens espatllarà el dia!
En Manel i jo ens aixequem aviat, definitivament no anirem a les Glénan. La idea era que en Manel es quedés en terra amb les gosses, doncs no podem passar a les illes amb les quatre, i les nenes i jo passéssim el dia a les illes, el problema és que no es pot tornar durant tot el dia, si no que et porten, passes el dia allà i la tornada està marcada per a les 17:00 i/o les 18:00 h segons afluència. I amb mal temps tampoc gaudiríem de la zona, així que...canvi de plans.

Deixem dormir a les nenes una estona més i sortim a passejar amb les gosses, seguim una via verda que surt de l’estació. A aquesta hora no ens creuem amb ningú i les peludes poden córrer i ensumar tot el que volen durant el trajecte. El camí ens porta fins al port i tornem cap el pàrquing pujant pel carrer principal.
Les marmotes encara ronquen!
Esmorzem i aprofitem el matí per fer endreça, en Manel trasteja per la auto i jo m'arribo fins a una bugaderia autoservei que vam veure ahir al carrer de darrera del pàrquing. Aprofito l’espera per llegir una estona, tranquil·lament.

Passades les 11:00 deixem la localitat de Concarneau, reprogramem la ruta del dia i ens fixem com a punt de pernocta la Pointe du Raz, el punt més occidental de França també conegut com a “Finisterre francès”. Abans però visitarem la ciutat de Quimper i la Pointe de Penmarc’h

ruta: Concarneau - Pointe du Raz
Marco al GPS el pàrquing que porto previst per visitar Quimper, a la riba del riu, amb la mala sort que quan arribem el trobem ocupat per un munt de firaires i les seves corresponents atraccions. Mentre intentem fer la volta i buscar alguna zona on podem aparcar veiem la indicació de Pk La Providence i ens arrisquem a veure si trobem lloc. Tenim sort, és un pàrquing enorme, on veiem unes quantes autocaravanes en una de les seves zones. (Desprès trastejant el GPS m’adono que el portava incorporat al mapa que havia preparat!) (GPS: 47.99924, -4.10895)

Bé, un cop ben aparcats, pagat el parquímetre i passejat a les gosses, enfilem cap el centre històric guiats per les torres de la catedral, ens queda molt a prop.


Quimper, capital del departament de Finistère, ens sorprèn amb el seu animat casc antic, format per estrets carrers empedrats i espectaculars cases d’entramat de fusta, la majoria d’elles amb les seves façanes inclinades degut al pas del temps i l’assentament dels materials.


Les nenes tenen gana i fem una parada a una fleca on descobrim un dels pastissets típics de Bretanya: la kouign-amann, una contundent recepta a base de “molta” mantega, farina i sucre.

Continuem cap a la catedral, una de les tres d’estil gòtic que es van construir a Bretanya i consagrada en honor a St Corentin, patró de la ciutat. Dues agulles de 76 m. d’alçada flanquegen la ortada. 
Accedim a l’interior amb la intenció de observar el fet característic que remarca la guia, la notable desviació del presbiteri respecte a l’eix de la nau. I Déu n’hi do! La desviació és bastant remarcable.


Caminem sense rumb fixat i arribem a Les Halles (mercat cobert) on no podem deixar de fer la compra del dia,  agafo un quilo de musclos, i seguim fins a la Place Terre au Duc, molt animada a aquesta hora, i amb una peculiar casa, totalment inclinada cap a un cantó.


Donem per finalitzat el passeig comprant un graciòs pin per a la nevera, cosí germà del que tenim de Normandia.


Només 20 km ens separen de la propera parada, Pont-l’Abbé, i optem per anar a dinar allà. Tornem a tenir sort i el pàrquing és una gran explanada al cantó del riu (GPS: 47.86751,-4.22599)
La Núria prepara una amanida Caprese mentre la Sandra ajuda a en Manel amb les gosses, que gaudeixen d’unes carreres al camp adjacent al pàrquing. De segon bacó amb patates fregides. I de postres...les Kouign-amann (primer tenen un peculiar gust a mantega però a la segona queixalada ja és com un vici que no pots deixar... ufff són calòriques totals!!)

Desprès de pair les contundents postres sortim a fer un volt. Un caminet que voreja “l’etang” ens porta fins el centre passant per davant del Château des Barons du Pont. El castell actualment alberga l'Ajuntament i també el Museu Bigouden (col·lecció de vestits i tocats típics de la regió).


És una pena que la nostra visita coincideixi amb la marea baixa, doncs la ria està totalment sense aigua i els vaixells descansen sobre la sorra del fons. Els que sembla que estan molt a gust són els ànecs, que dormen arraulits a la sorra de l’estany. 




Avui és dia de mercat i un munt de parades ocupen la majoria de carrers i la plaça principal, aprofitem per fer un volt i remirar, la Sandra marxa amb un parell de samarretes (sempre hi ha una que pesca...)

Tornem cap el pàrquing i sortim cap el proper destí: la Punta de Penmarc’h. De camí busco al GPS que em marqui les àrees més properes per poder carregar dipòsits, doncs a Pointe du Raz només es possible la pernocta, no hi ha serveis. Ens indica el punt de servei en un càmping, però quan entro a preguntar em diuen que només es pot fer servir si passes la nit, o sigui que continuem, i per sort veiem una senyal indicadora a la carretera que no em sortia al llistat del GPS, han muntat un punt de servei doble al costat d’una depuradora, fantàstic! 2€ i marxem servits. 

Creuem el poble de Penmarc’h i seguim la carretera fins la Pointe de Penmarc’h  on hem de fer un parell de voltes per poder aparcar, hi ha molta gent i el pàrquing està ple de cotxes (en aquest moment encara no sabem hi ha una explanada enorme girant la cantonada!) Aparquem en una vorera ampla d’un carrer adjacent, imitant a varis vehicles que ho han fet abans que nosaltres... (GPS: 47.79811, -4.37265)

I arribem caminant fins a l’extrem de la Punta, on podem admirar dues edificacions que fan guàrdia vora el mar, i el Vieux Phare de Penmarc’h i el Phare d’Eckmühl.



El primer, de planta circular i 38 m. d’alçada, va estar en funcionament entre els anys 1835 i 1897, quan va ser relegat pel nou Far d’Eckmühl, de més de 60 m. d’alçada i alimentat elèctricament.


Descartem la pujada i visita a l’interior dels fars, preferim gaudir de les vistes. Les nenes es descalcen i baixen a la sorra, hi ha marea baixa i s’ entretenen en agafar un munt de cloves de cargolins. 


És un d’aquells llocs on podries passar molta estona sense fer res, només mirant el mar. Però amb recança hem de continuar, doncs encara ens queden uns 60 quilòmetres per arribar al destí final.

Aquesta és una de les pernoctes que més esperàvem, un pàrquing al final de la carretera en l’extrem més occidental de França, i desprès d’ell un petit corriol que ens portarà fins la Pointe de Raz, a partir d’aquí tot és oceà.
La previsió de aprofitar la tarda, i sopar a la fresca a fora es va esvaint a mida que ens acostem a la Punta, el cel cada vegada està més tapat.
Quan arribem al pàrquing i em disposo a pagar els 15€ que marca la tarifa per les autocaravanes (una mica car per passar la nit, però el lloc val la pena) el noi de la guixeta ens diu que pagarem demà a la sortida, i ens dona un tríptic informatiu de la zona, classificada com “Gran Site National” de França. 

Ens col·loquem en un extrem del pàrquing destinat a autocaravanes, on hi ha ja unes quantes, encara que molts menys de les que esperava.


Les nenes no volen venir fins a la Punta i sortim en Manel i jo amb les gosses, passejant sota un cel molt gris i una boira baixa cap a l’oest.


Aprofito per anar llegint el tríptic i així ens culturitzem:
“Declarada “Gran Lugar de Francia”, la punta del Raz se eleva a unos 70 metros de altura. Esculpida por el océano y los vientos, solo por ella ya merece la pena viajar a la región. Frente a ella, el faro cuadrado del islote de la Vieille, encendido en 1887, fue automatizado en 1995. Más allá de las rocas indómitas y del mar esmeralda, el panorama sobre el horizonte marino permite admirar la isla de Sein y, si el cielo está despejado, el faro de Ar Men.”(www.vacaciones-bretana.com) 


Su característica figura en forma de proa atrae a numerosos turistas y le vale estar catalogado como un Grand site national de Francia. Para lograr este distintivo, las autoridades de Finisterre emprendieron en 1989 una campaña de recuperación del entorno natural del cabo, degradado por la afluencia masiva de visitantes (casi 850.000 al año). Las construcciones emplazadas en la punta misma fueron derrumbadas: el aparcamiento, las tiendas y el centro de información turística fueron reconstruidos a un kilómetro de distancia hacia el interior, en un estilo respetuoso de la arquitectura tradicional de Cornualles, y los hoteles fueron suprimidos. Las zonas de paso de los turistas fueron delimitadas a fin de proteger la vegetación original que casi había desparecido, creándose 7 km de senderos.

Un Sendero Europeo de Gran Recorrido de 3.050 km de largo, el E5, sale de la punta de Raz para recorrer parte del noroeste europeo hasta la ciudad italiana de Verona.

El antiguo faro, construido en 1839 en la planicie que precede el extremo de la punta, fue apagado en 1887 cuando se encendió la luz del faro de la Vieille, recién construido en un islote rocoso frente a la punta de Raz. El antiguo faro fue entonces ampliado y reconvertido en un puesto de vigía costera (en francés: sémaphore), que sigue activo.

En el acceso a la punta, se levanta una estatua de mármol creada por el escultor Cyprian Godebski en 1904, Notre Dame des Naufragés (Nuestra Señora de los Náufragos).(wikipedia)

Des de mig camí: vista a l'oest.
Des de mig camí: vista a l'est.
És una llàstima no haver coincidit amb un dia clar, per poder fotografiar un horitzó sense fi, però ens haurem de conformar amb les vistes emboirades del Far de la Vieille i la silueta fantasmagòrica de la Illa de Sein.


Mirador de la Punta
 Refem el camí de tornada, es comença a aixecar vent.


Desprès de la sessió de dutxes preparem una amanida d’alvocat i “moules et frittes”. A la Sandra li escalfo un parell de sandvitxos de formatge de cabra que va comprar ahir al súper, diu que estan molt bons! (és com una petita ratolina...)

Ja des del llit sentim bufar el vent, sort que el pàrquing queda una mica protegit...ens preguntem que dur deu ser viure en aquesta zona, no em vull ni imaginar com deu ser estar aquí al pic de l’hivern!

PernoctaAPCC La Pointe du Raz -15,00€/nit sense serveis- (GPS: 48.03635, -4.71765)

Trajecte acumulat: 1.337 km          
Gasoil: 78,41 € (1,11 €/l)
Supermercat: 9,45€
Hostaleria: 3,25€
Records/Varis: 34,75€
Àrea/Pàrquing: 3,80€








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada