"" Escapades i més...: RUTES A PEU: ALBARRACÍN - ÁREA RECREATIVA DEL NAVAZO

dissabte, 16 d’abril del 2022

RUTES A PEU: ALBARRACÍN - ÁREA RECREATIVA DEL NAVAZO

Ruta circular des d'Albarracín a l'Àrea recreativa del Navazo

Durant la nostra ruta de Setmana Santa per les terres de Terol aprofitem l'estada a Albarracín per fer una ruta i anar a descobrir la zona dels Pinares de Rodeno, un paisatge dominat pel color vermell de la pedra sorrenca (rodeno) i el verd del pi roig o resiner.

En aquesta ocasió no portem la ruta descarregada de Wikiloc al GPS de mà, la porto planificada directament a l'App del Komoot al mòbil.
Seguirem el traçat del recorregut circular PR-TE 117 S-1 Albarracín - Àrea Recreativa del Navazo que vaig trobar a la web de Xarxa de Senders d'Aragó.

FITXA TÈCNICA
Data: 16/04/2022
Coordenades inici: 40°24'28.0"N 1°25'37.9"W
Quilòmetres: 10,5 km
Temps: 3 h 10 m (inclòs 44' parats)
Tipus: Circular
Altitud màxima: 1.410 m
Altitud mínima: 1.190 m
Ascens total: 270 m
Baixada total: 280 m
Nivell: Fàcil

8:08 h | A pocs metres de la autocaravana trobem el rètol que ens indica el camí a seguir.
De moment el pàrquing està molt tranquil, com sempre som dels primers a moure'ns.

8:20 h | El tram inicial de la ruta baixa encaixonat entre antics terrenys de cultiu, a la dreta, i una paret de roca, a l'esquerra, fins al fons del barranc del Cabrerizo, on comencen a aparèixer els gresos vermells característiques d'aquest Paisatge Protegit.

8:31 h | Iniciem la pujada, ja envoltats de pins.

8:41 h | Seguim un petit desviament que ens allunya del camí per veure les pintures rupestres marcades com les del Abrigo de la Fuente del Cabrerizo. De les dues representacions que indiquen els panells només aconseguim distingir-ne, i molt lleument, una. A veure si tenim més sort a les properes que trobarem durant la ruta.

8:52 h | El pendent comença a augmentar, i la Morga sempre atenta a que no em quedi enrere... Pugem entre enormes roques cap al cim del Mirador del Cabrerizo...

El tram final del camí transcorre al límit dels penya-segats i en Manel lliga les gosses no fos cas que facin un salt en fals, i m'espera en un dels replans de l'escaleta de fusta mentre jo arribo a dalt i faig unes fotos.

9:14 h | El paisatge se suavitza i seguim els indicadors cap a l'àrea recreativa. De moment només ens hem creuat amb dos nois durant el trajecte, tots dos fent trail running.

9:25 h | Arribem a una solitària Àrea recreativa del Navazo i triem una de les taules de pícnic per parar a esmorzar. Suposem que en un parell d'hores la zona estarà força més concorreguda.

Hem de reconèixer que la zona habilitada és una de les millors que hem vist: molt gran i ben cuidada, un munt de taules, gronxadors i jocs infantils, i una zona coberta amb barbacoes.

9:44 h | Amb les piles recarregades seguim camí en direcció a la nostre proper destí, el Mirador Peñas Royas, a 800 metres de distància i per un sender perfectament marcat.

Pel camí anem trobant diversos punts amb pintures rupestres, però no hi ha manera que identifiquem a la roca les figures representades als panells indicadors. Potser la humitat a les pedres amaga els gravats, o és que som uns observadors pèssims.

10:00 h | Després de gairebé dues hores de ruta arribem al punt més alt del circuit, estem a 1.410 m s.n.m., al Mirador de Peñas Royas, penjats sobre una catifa verda de bosc de pins.

Iniciem el camí de tornada seguint el sender fins a la part posterior de l'àrea recreativa, on de sobte comencen a aparèixer grups de joves que segueixen el mateix camí que nosaltres, equipats amb motxilles i una mena de matalassos.
Dubtem que siguin per aturar-se a fer la migdiada així que els preguntem perquè serveixen, i com cada dia s'aprèn alguna cosa, ens assabentem que estem en una zona famosa per les seves zones per practicar l'escalada boulder.

10:52 h | Deixem enrere la pineda, on hem anat trobant més zones amb pintures rupestres però ja no ens hem desviat a veure-les, i el paisatge canvia quan ja albirem de lluny la silueta d'Albarracín.
Fem aquest darrer tram, tot de baixada, entre aromàtics matolls de farigola.

11:18 h | Arribem a la autocaravana. Ha estat una bona caminada.

Els detalls de la ruta segons Komoot:

Ara a continuar les nostres vacances per Teruel...