"" Escapades i més...: RUTES A PEU: SALT DE LA FORADADA DES DE CANTONIGRÒS

dissabte, 10 d’octubre del 2020

RUTES A PEU: SALT DE LA FORADADA DES DE CANTONIGRÒS

Ruta circular des de Cantonigròs a L'Esquirol passant per La Foradada

Enmarcada en el nostre cap de setmana al massís del Collsacabra aprofitem l'estada al poblet de Cantonigròs per fer una caminada durant la jornada matinal.
Agafem com a punt de partida la següent ruta de Wikiloc:

Tot i que el trajecte està ben definit, el camí és ample i clar trobem dos imprevists que fan que la nostra ruta es modifiqui totalment de la prevista i acabi sent un trajecte lineal d'anada i tornada a L'Esquirol per el mateix traçat.
Des de baix de La Foradada no podem continuar doncs el pas està tancat amb senyals de prohibit (perill de despreniment), i arribats a L'Esquirol no podem tornar per el Camí Ral doncs els caçadors el tenen tallat per batuda de senglar, així que el nostre trajecte final és el següent:

rrr Trajecte Wikiloc - rrr Trajecte real realitzat

FITXA TÈCNICA
Data: 10/10/2020
Coordenades inici: 42°02'33.2"N 2°24'17.9"E
Quilòmetres: 9,6 km
Temps: 3 h 28 m (inclòs 55' parats)
Tipus: Anada i tornada
Altitud màxima: 928 m
Altitud mínima: 681 m
Ascens total: 453 m
Baixada total: 355 m
Nivell: Fàcil (l'únic punt amb una dificulat moderada és el tram de pujada des de La Foradada)

El dia s'ha aixecat molt lleig i, tal i com marcava la predicció meteorològica, ha estat plovent intermitentment durant la nit. Tot i que amenaça pluja (al matí donen un 60% i a partir del migdia un 100%) sortim a caminar, tampoc és qüestió de quedar-se tot el dia tancats a LaCargoleta! Carreguem la motxilla amb els entrepans, els impermeables, i per si de cas...agafem els paraigües.
Si veiem que es posa molt negre, girem cua i tornem al cau...

Àrea d'autocaravanes de Cantonigròs

9:27 h| Poc més de 200 metres separen l'àrea d'autocaravanes de l'inici de la ruta, que comença tot just darrera del camp de futbol. En aquest punt trobem uns panells indicatius amb les indicacions de la Ruta de la riera de La Gorga, curs que neix sota el Pla d’Aiats i va a parar al pantà de Sau, conformant tot un seguit d’engorjats amb salts d’aigua i restes de molins fariners.

La Ruta de la Gorga forma part del conjunt de rutes d’afluents del riu Ter, un projecte de dinamització territorial gestionat des del Consorci del Ter (www.consorcidelter.cat).
Aquests itineraris riberencs permeten connectar poblacions de la conca amb el curs principal del Ter i amb el Camí del Ter (www.rutadelter.cat) i proposen la descoberta de la fauna, flora i paisatges del nostre territori

Som-hi... que fa baixada!

9:42 h (+15')| En uns 15 minuts, per un camí ample, arribem al trencant que indica el caminet de baixada cap a la gorga de La Foradada. Segons el rètol la ruta no segueix tal i com la portem prevista, posa que abaix el camí està tallat i s'ha de tornar enrere fins a aquest punt per desprès continuar cap a L'Esquirol!!

Tantmateix veiem la indicació de que en aquest tram la nostra ruta coincideix amb el GR-151 (Camins del Bisbe i Abat Oliba), un sender de gran recorregut que uneix la muntanya de Montserrat amb els Pirineus en un traçat de quasi 300 quilòmetres.

Hem de vigilar on posem els peus, el camí, quasi tallat a la roca, descendeix amb força pendent, i la superfície humida pronostica relliscada segura.

9:55 h (+28')| La Morga, que baixa saltant com un cabirol, ja ens espera amb les potes en remull quan nosaltres arribem a la bassa. Tenim mala sort i per el salt no cau gens d'aigua.

L'estret camí sota el bosc acaba en una clariana entre altes parets de roca, que a manera d'amfiteatre, envolten el gorg, amb la peculiaritat que en un dels laterals la pared presenta un gran forat, que dona nom al indret, La Roca Foradada.
He llegit que en dies assolellats d'hivern els raigs es colen pel forat marcant un bonic reflex sobre la superfície de l'aigua. Amb aquest dia de gossos no tenim opció de comprovar-ho.
Fem un munt de fotos intentant captar l'esència màgica, i una mica melancòlica, que transmet el lloc.

Més a prop podem apreciar el forat que dóna nom al salt, i el verdet en el lloc per on havia de baixar l'aigua.
També veiem el que ja ens indicava el rètol del trencant, una cinta i un senyal de camí barrat ens impedeix seguir el trajecte que ens marca el GPS, i no podem fer la resta fins a L'Esquirol per l'altra riba de la riera.
Girem cua i, quan tornem sobre les nostres passes, veiem les restes d'una antiga construcció de la que tan sols queda el forat del que sembla l'accès a un túnel. L'Alex entra a investigar però diu que és un forat sense sortida.

Resignats, abandonem la clariana i enfilem camí amunt.

10:12 h (+45')| Retrobem el traçat principal del GR-151 i el seguim en direcció a L'Esquirol.
Fins el moment el temps ens ha respectat però comença a plovisquejar i ens hem de posar les caputxes.
A la poca estona la pluja s'intensifica i hem de fer un recès amb els paraigües sota uns arbres. La Morga diu que la pluja no va amb ella i continua ensumant amunt i avall; la Mica (més senyoreta) seu al meu cantó protegint-sota el paraigua!!
Seguim.

11:10 h(+1h 43') | De sobte el bosc s'esvaeix i el camí desemboca en una gran clariana. Seguim el camí vorejant el prat i a la dreta ens queda una masia, marcada al mapa com a Mas Campas, punt de referència històrica.

11:17 h (+1h 50') | Desprès d'una estona caminant sota la pluja arribem a les cases que voregen el nucli urbà de L'Esquirol, i trobem de nou les indicacions del camí a seguir. La tornada la farem per el Camí Ral Vic-Olot.

11:22 h (+1h 55') | Sorpresa! El Camí Ral està tancat amb una cinta i un senyal de "batuda de senglars"; doncs quina gràcia ... No ens arrisquem a passar i trobar els caçadors (poca broma amb aquests que es passen hores esperant que arribi el pobre senglar ...), i menys amb les gosses.
El millor que podem fer esvair el mal humor d'aquest segon imprevist és aturar-nos una estona a esmorzar, aprofitant que ha parat de ploure i ... "al mal temps ... bona cara", haurem de tornar per on hem vingut!

11:34 h (+2h 07') | Iniciem la tornada desfent els nostres passos sobre el mateix camí.

12:55 h (+3h 28') | Arribem al punt de sortida, l'àrea d'autocaravanes. Per sort durant aquesta segona part del trajecte ja no ha plogut. Només ens hem creuat amb dues famílies que baixaven cap a La Foradada just quan hem tornat a passar per davant del trencant de baixada.

I ara, com a premi, un bon vermut i una cassola d'arroç amb bolets que el xef Manel ens cuinarà tot seguit!

Aquesta ruta a peu l'hem realitzat dins de la nostra escapada: COLLSACABRA: RUPIT i CANTONIGRÒS