"" Escapades i més...: RUTES A PEU: VOLTA ALS ESTANYS DELS ESQUITS

divendres, 11 de setembre del 2020

RUTES A PEU: VOLTA ALS ESTANYS DELS ESQUITS

Ruta circular des del pàrquing de Col del Pam (Font-Romeu)

Desprès de desestimar l'opció de fer la ruta dels 12 llacs de la part alta de Les Bouilloses (amb petició d'en Manel de pujar al Carlit) per problemes d'accessibilitat en vehicles privats durant la temporada d'estiu, fem una ruta per la part baixa, en la zona coneguda com Les Étangs des Esquits.
Agafem com a punt de partida la següent ruta de Wikiloc:

El trajecte està senyalitzat des de la sortida del pàrquing amb un marcat groc, així que la nostra ruta és quasi bé clónica al track que portem descarregat:

rrr Trajecte Wikiloc - rrr Trajecte real realitzat

FITXA TÈCNICA
Data: 11/09/2020
Coordenades inici: 42°32'03.1"N 2°02'31.8"E
Quilòmetres: 10,80 km
Temps: 4 h 05 m (inclòs 49' parats)
Tipus: Circular
Altitud màxima: 2.015 m
Altitud mínima: 1.880 m
Ascens total: 374 m
Baixada total: 375 m
Nivell: Baixa (per en Manel)/Moderada (per mi)

9:13 hr | Des de l'autocaravana anem cap al punt d'inici de la ruta. Les indicacions es troben just a peus de la caseta d'arribada del telecadira Le Belvédère, que puja des de l'estació de Bolquère Pyrénées 2000.

Un petit tram de pendent inicial i desprès anem de baixada, passant per sota del telecadira Aveillans. Per sort creuem en horitzontal una de les pistes negres que baixa des de la part alta de l'estació. Em moro si haguéssim de pujar per allà!

9:31 hr | Deixem enrere les pistes i el camí s'endinsa en el bosc. El trajecte continua en descens (de tornada ens tocarà pujar...).

9:52 hr | En aquest punt ens incorporem al camí GR-10, que serà el que seguirem ja fins a peus del llac de Les Bouillouses. El poste indicador marca una cota de nivell a 1891 metres d'altitud, 105 menys dels que teniem en el punt de partida.
Portem recorreguts 2 quilòmetres, i a partir d'aquí comença la pujada fins a l'Estany de la Pradella.

10:07 hr | 1er llac: Estany de la Pradella.
2,92 km i 50' de marxa

La Mica i la Morga que sembla que ensumin el llac de lluny no triguen ni dos segons a llençar-se a l'aigua!
Nosaltres fem un munt de fotos mentre ens mengem una barreta energètica per no perdre les forces, pararem a esmorzar una mica més endavant.

Aquest llac, situat a la cota +1.955 m. no depèn de cap via fluvial, si no que només s’alimenta de les precipitacions i de la neu quan es fon.
En aquest punt comencem el recorregut conegut com a "boucle des étangs" i triem fer-lo en el sentit contrari a les agulles del rellotge, trenquem a la dreta en direcció al següent llac.

10:33 hr | 2on llac: Estany Negre.
3,75 km i 1 hr 20' de marxa

El camí fins l'Estany Negre se'ns fa curt, potser ajuda la lleugera pendent de baixada, i aquí parem una estona a menjar-nos els nostres entrepans...i les gosses les seves barretes.

10:33 hr | Reanudem la marxa seguint la riba esquerra del llac. La Morga sense voler espanta a un pescador que no hem vist, pal plantat darrera uns arbustos. El pobre home al sentir les trepitjades de "troton" de la gossa encara es deu haver pensat que era un porc senglar!!

En el punt en que el camí es separa del llac comença de nou la pujada, ara si que és força pronunciada.

11:15 hr | Comencem a veure l'Estany Llarg des de les altures i anem descendint fins arribar al nivell de l'aigua

11:27 hr | 3er llac: Estany Llarg.
4,85 km i 2 hr 14' de marxa

Com molt bé indica el seu nom l'estany presenta una forma allargada, i és el que es troba a més alçada, fregant la cota dels 2.000 metres.

A partir d'aquest punt sortim del bosc i enfilem cap als prats que envolten el Lloc natural protegit de Les Bouillouses (Site naturel classé).

11:37 hr | 4rt llac: Estany del Racó.
5,45 km i 2 hr 24' de marxa

Passem sense parar pel petit Estany del Racó, el camí hi passa allunyat un centenar de metres.

11:44 hr | Arribem a la cruïlla amb el camí GR-10 que hem deixat al Llac de la Pradella i que acaba de pujar fins el llac de Les Bouillouses. Estem a la zona on comencen els pàrquings.
Trenquem a l'esquerre i seguim el GR-10 en sentit descendent.

Passats uns minuts caminem travessant el prat i mirant enrere, al lluny, es veu el mur de la presa que conté les aigües de l'estany, i a la part esquerre l'edifici de l'hotel de muntanya que s'aixeca a tocar la riba.
La presa va ser construïda a principis de segle XX per regular el cabal del riu Têt i, mitjançant una central hidroelèctrica construïda a aquest efecte, produir l'electricitat per alimentar el Tren Groc.

Durant aquesta part del trajecte podem observar com un grup de ramaders guien un ramat de vaques, fent-les pujar, ajudades pels seus gossos, muntanya amunt. Alguna és força tossuda i només fa que voler anar en contra pendent. Una manada de cavalls observen també les corredisses mentre pasturen tranquil·lament muntanya amunt.

12:14 hr | Al arribar a l'Estany de la Pradella trobem un indicador amb la cruïlla de camins.
7,32 km i 3 hr 01' de marxa

Nosaltres seguim pel GR-10 en direcció al Boucle de la Pradella, seguint la marca blanc/vermell - groga, i d'aquí ja de tornada refent el camí en sentit contrari que al matí.
En el darrer tram, com ja temia, ens trobem la forta pujada per accedir novament al parquing creuant les pistes d'esquí.

13:18 hr | Arribem al punt de sortida, on ens espera una hidratant cervesa fresca a la nevera!!

Aquesta ruta a peu l'hem realitzat dins de la nostra escapada: CERDANYA FRANCESA - CAPCIR