"" Escapades i més...: RUTES A PEU: CORSAVY - LA SOULANETTE

diumenge, 15 de maig del 2022

RUTES A PEU: CORSAVY - LA SOULANETTE

Ruta circular al voltant del poble de Corsavy

13/05/2022

Aprofitem la sortida de cap de setmana al Vallespir francès, per fer una rutilla al voltant del petit poble de Corsavy, situat a només 55 km de casa.

El Vallespir, que constitueix una vall, en direcció sud-oest - nord-est, recorreguda pel curs alt del riu Tec, és una comarca natural i històrica de la Catalunya Nord, al sud de França, al departament dels Pirineus Orientals; capital Ceret. Aquesta comarca fronterera limita al sud amb les comarques gironines de l'Alt Empordà, la Garrotxa i el Ripollès.

Seguim el trajecte de la ruta de Wikiloc: Corsavy - La Soulanette

rrr Trajecte Wikiloc - rrr Trajecte real realitzat

FITXA TÈCNICA
Data: 14/05/2022
Coordenades inici: 42°28'15.0"N 2°35'17.2"E
Quilòmetres: 12,5 km
Temps: 3 h 35 m (inclòs 37' parats)
Tipus: Circular
Altitud màxima: 999 m
Altitud mínima: 597 m
Ascens total: 430 m
Baixada total: 430 m
Nivell: Fàcil/Moderat

Hem dormit a una esplanada d'herba adjacent al pàrquing de la zona esportiva, entre el camp de futbol i la pista de tennis. Amb unes vistes increïbles!
També hi ha diverses taules de pícnic.
Nit super tranquil·la acompanyats només per una altra autocaravana.
Podríem dir que hem trobat un dels llocs, que antigament abans de l'era de les Apps, quan només podíem sortir amb la llista en paper de la web de CCInfos, eren coneguts com a BTS "bo, tranquil i segur".

En donar les 7:00 el sol treu el cap per l'horitzó.
Prenem un got de llet, preparem les motxilles i ens posem en dansa.
Som-hi!

7:30 h | Sortim del pàrquing i descendim per la D43A, Route du Cortal de l'Aloy, fins a enllaçar amb la D43.

7:46 h (+16') | Després d'una mica més d'un quilòmetre trobem un camí a l'esquerra que s'enfila cap a la Capella de Sant Martí de Cortsaví.
El seguim i en uns dos-cents metres trobem la capella, la deixem enrere i caminem camp a través cap al límit del bosc.
El camí no està marcat i seguim les indicacions de rumb, cap el Est, que ens marca el GPS.

7:57 h (+27') | Una fita formada per unes pedres apilades ens marca el punt on ens hem d'endinsar al bosc.

8:05 h (+35') | Caminem entre els arbres fins a trobar novament la D43, al Coll de l'Ànsia. Creuem la carretera i canviant de direcció seguim la pista que baixa cap a l'Oest, en direcció a Can Vilafort i Can Gaillard .

8:20 h (+50') | Continuem baixant i creuem el rierol de la Fou al punt marcat com a Pont de Can Gaillard, on les gosses aprofiten per xapotejar una estona.
La Fou és un torrent que desaigua al riu Tech, i just abans, una mica més avall de la nostra posició es formen les estretes i famoses Gorges de la Fou, una atracció turística que resseguia la gola mitjançant passarel·les metàl·liques ancorades a la roca vertical de la paret.
Des del maig del 2020, quan un lliscament de terra va malmetre les instal·lacions, el lloc està tancat al públic.
Per sort, nosaltres, ja les havíem visitat amb anterioritat.

8:27 h (+57') | Arribem al punt amb menys altitud de la ruta just al creuar el Còrrec del Pas l'Avet, torrent que alimenta La Fou.
Portem recorreguda una distància de 3.750 metres.
A partir d'aquí comencem a pujar seguint la llera, envoltats per un paisatge impressionant.
Ens endinsem en un magnífic bosc de boixos, en el qual amb prou feines penetra el sol, conegut amb el sobrenom de Fôret mystérieuse; espès i humit, on les molses creixen sobre els troncs i les branques, que pengen com garlandes, ens envolten conferint al conjunt un espectacular hálit de misteri.
Si hi ha boscos encantats...segur que han de ser com aquest!!.

Entre la boira, i engolits per la vegetació, sobreviuen els vestigis de les antigues mines de ferro i forges que envoltaven Corsavy, una antiga explotació minera que va estar en funcionament des del s. XVI fins al 1980.
Trobem una primera ruïna que sembla un vell forn; més endavant envoltem un antic dipòsit que encara conserva en bon estat, a la part superior, les canonades d'entrada d'aigua.
El camí, sense marcar, es perd entre els arbres caiguts i ens orientem seguint el track que portem desat.

9:15 h (+1h 45') | Com si sortíssim d'un somni el bosc "màgic" s'esvaeix i, de cop i volta, ens trobem sobre l'asfalt de la D44, anem de baixada.

9:20 h (+1h 50') | La carretera en baixada ha estat un petit miratge i, després de creuar el pont que salva el Còrrec del Pas de l'Avet en un revolt pronunciat, ens desviem a l'esquerra per un corriol serpentejant que puja. Una indicació marca Madeloc d'Abaix.

9:55 h (+2h 25') | En ascensió continua per una pista que transita entre alts i esvelts avets, un bosc diafà en comparació amb el que hem travessat fa una estona al torrent, arribem al punt més alt del nostre recorregut. Estem a quasi 1000 metres d'alçada.
Aquí parem a esmorzar, traiem els nostres entrepans i les gosses reclamen els seus crostons de pa.
A partir d'aquí, ara sí, ja tot és baixada. Ens resten 4,5 quilòmetres per arribar al pàrquing.

10:23 h (+2h 25') | Els pins queden enrere i sortim a camp obert. Des d'aquesta posició ja albirem, de lluny, les teulades de Corsavy.
Fa un dia fantàstic i les vistes dels vessants del Canigó són espectaculars.

10:42 h (+3h 12') | El camí baixa fins a la part alta del poble, on ja, amb un suau pendent, ens porta a la D43, just davant de l'entrada del càmping.

Durant una estona ens acompanya la dringadissa dels picarols de les vaques, que pasturen plàcidament sota el sol.

10:52 h (+3h 22') | En baixar per la carretera zigzaguejant podem apreciar l'origen del poble de Corsavy, (Corsaví en català): el castell medieval que dominava el turó, del qual només queden restes de les muralles, i al voltant del qual es va construir el poble, creixent en cercles concèntrics.

11:05 h (+3h 35') | Arribem al pàrquing i donem per finalizada la ruta.
Si us agraden els boscos, no us perdeu una passejada per la Fôret Mystérieuse de Corsavy

Els detalls de la ruta segons Komoot:

Per reposar forces marxem cap a la costa, fent parada a Leucate, on ens fem amb un assortiment de "fruits de mer" i acabem de passar el cap de setmana a l'àrea d'autocaravanes de La Palme, pertanyent a la xarxa CampingCar Park.