"" Escapades i més...: RUTES A PEU: RUPIT - SALT DE SALLENT

diumenge, 11 d’octubre del 2020

RUTES A PEU: RUPIT - SALT DE SALLENT

Ruta circular des de Rupit al Salt de Sallent

Aprofitant el nostre cap de setmana a la Serra del Collsacabra tornem a Rupit, un poble encantador, amb la intenció de passar el matí caminant fins a un indret "dels típics", el Salt de Sallent, que amb la seva caiguda lliure de 115 metres és el salt d'aigua amb major caiguda vertical de Catalunya.
Tot i que no és necessari, doncs el trajecte està perfectament marcat, carrego una de les rutes de Wikiloc al GPS.

Seguim el trajecte del track excepte en dos punts concrets: ens saltem la baixada fins a la base de la cascada i la pujada al Mirador dels Bassis. A més, de tornada ens desviem i tornem al nucli urbà directament creuant el Pont de Can Badaire.

rrr Trajecte Wikiloc - rrr Trajecte real realitzat

FITXA TÈCNICA
Data: 11/10/2020
Coordenades inici: 42°01'32.8"N 2°27'52.0"E
Quilòmetres: 7,6 km
Temps: 2 h 40 m (inclòs 38' parats)
Tipus: Circular
Altitud màxima: 863 m
Altitud mínima: 721 m
Ascens total: 265 m
Baixada total: 241 m
Nivell: Fàcil

10:00 h | El punt de partida de la ruta es troba a l'extrem del mateix pàrquing, que a aquesta hora del matí ja comença a estar força ple! En concret les places per a autocaravanes estan gairebé "al complet".

10:03 h (+3') | Creuem el famós Pont Penjat que salva la llera de la Riera de Rupit i ens porta fins el centre històric de la població.

10:06 h (+6') | Passem l'església de Sant Miquel i trenquem a mà esquerre per un estret carreró que ens deixa a l'inici de la rampa empedrada que baixa al camí de la riera. Els rètols indiquen les diferents rutes...no hi ha pèrdua.
Creuem un curiós pòrtic amb voltes sota una de les cases i descendim fins a la llera.

El camí transita paral·lel a la pared de roca sobre la qual es fonamenta la vila. A mida que avancem i la deixem enrere les vistes son espectaculars.

10:13 h (+13') | En pocs minuts ja sentim la remor de l'aigua. Les gosses triguen segons en saltar a l'aigua. Les cridem per continuar i podem llegir en la mirada de la Morga -una estona més!-

M'aturo a fer unes fotos al petit Salt del Molí i continuem avançant.

10:35 h (+35') | El trajecte se'ns ha fet curt, ja hem arribat al límit on la riera es precipita al buit, estem al cap superior del Salt de Sallent, però abans d'apropar-nos a la vora del precipici pugem pel camí de mà esquerre fins a dalt del Mirador del Salt de Sallent.

Des d'aquest punt la vista impressiona. Intuïm el recorregut de la riera sinuós pel fons de la vall, i al lluny es pot distingir l'Agullola de Rupit, una formació rocosa amb forma prismàtica que degut a una gran bretxa es separa totalment del cingle del Pla de Fàbregues.
Resguardats rere la barana de l'extrem del mirador veiem el salt en tota la seva alçada, i el poc cabdal que baixa cau verticalment a la bassa inferior, coneguda com a Gorg del Diable.

10:48 h (+48') | Reculem fins al cim del salt i creuem la llera de la riera. Esperem uns minuts per poder fer les fotos sense cap espontani.

Des d'aquesta posició veiem a la dreta el cingle del Pla de Fàbregues amb l'Agullola de Rupit i a l'esquerra el mirador on estàvem fa un moment, a la part superior de l'escarpada paret de roca.

Seguim el camí que voreja la carena de penya-segats (amb les gosses agafades de curt, no sigui que tinguem un disgust amb la tabalota de la Morga) sense deixar d'admirar el tall vertical de les parets de roca del front oposat de muntanya.

10:57 h (+57') | A uns 700 metres des del salt el camí gira en un angle quasi perpendicular, deixant els penya-segats enrere, i convertint-se en una estreta pista asfaltada per on els vehicles arriben fins a un improvisat pàrquing (on fa pinta que han fet nit un parell furgonetes).

11:05 h (+1h 05') | Trobem els indicadors cap a l'ermita de Sant Joan de Fàbregues, per arribar-hi seguim el trencant a l'esquerra. En menys de 200 metres hi som.

11:14 h (+1h 14') | L'ermita romànica, monument protegit i inventariat dins el Patrimoni Arquitectònic Català, fou la primitiva església parroquial de l'actual nucli de Rupit fins l'any 1878, moment en què s'independitzà al tenir ja l'església de Sant Andreu.
Adossada a la banda de ponent es troba la rectoria, avui en dia seu d'un restaurant de menús casolans del mateix nom (La Rectoria), i en un dels laterats trobem un clos enjardinat on es conserva un antic cementiri, amb una porta d'accés on es pot llegir la data, 1777. A terra una única làpida, la d'un antic rector, també datada a la segona meitat del s. XVIII.

Aquest punt és el lloc ideal per fer un recés per esmorzar. Ocupem una de les taules de pícnic del voltant de l'ermita i assaborim els nostres entrepans mentre la Morga fa guàrdia i la Mica es demana unes engrunes sota la taula.

11:32 h (+1h 32') | Fem les darreres fotos del lloc totalment solitari, sembla que tota la gent que feia la ruta s'ha saltat aquesta parada.

Tornem al camí principal, ara fins a Rupit ja és carretera asfaltada, i en pocs metres trobem el corriol que puja a mà esquerre cap al Mirador dels Bassis. Fem consulta popular i per dos vots a un decidim seguir per la carretera (en Manel, que perd, rondina).

11:57 h (+1h 57') | Poc més d'un quilòmetre i trobem l'altre extrem del Corriol dels Bassis, que baixa del mirador.

12:07 h (+2h 07') | Deixem la carretera asfaltada i agafem el trencant a mà dreta cap a l'ermita de Santa Magdalena.

Des d'aquesta posició elevada ja veiem el poble a tocar.

12:09 h (+2h 09') | Aquesta petita capella, dedicada a Santa Magdalena, tot i semblar una construcció romànica data de finals del s. XVII.

12:12 h (+2h 12') | Enfilem el tram final de la nostra ruta, ja tant sols ens queda tornar a baixar fins a la llera de la riera, creuar-la pel pont medieval de Can Badaire i pujar la rampa empedrada fins el punt on hem iniciat la caminada.

12:40 h (+2h 40') | Arribem a l'aparcament, que a aquesta hora no té ni una plaça lliure.

És hora de treure'ns les botes de muntanya, calçar-nos les esportives i tornar al centre a recuperar forces amb un bon vermut casolà de Rupit!!