"" Escapades i més...: RUTES A PEU: SANT JOAN DE LES ABADESSES - OGASSA

divendres, 12 d’octubre del 2018

RUTES A PEU: SANT JOAN DE LES ABADESSES - OGASSA

La ruta del ferro i del carbó

Agafem com a punt de partida la següent ruta, de Sant Joan de les Abadesses a Ogassa, de Wikiloc:

Powered by Wikiloc

I la nostra ruta acaba sent la següent:

Trajecte Wikiloc       Trajecte real realitzat

FITXA TÈCNICA

Coordenades inici42º14’09.3”N, 2º17’02.7”E
Quilòmetres: 11,50 km
⌚Temps: 3 h 24 m (inclòs 30' parats)
Tipus: Anada i tornada
Altitud màxima: 1.027 m
Altitud mínima: 674 m
Desnivell pujada: 421 m
Desnivell baixada: 421 m
Data: 12/10/2018
Nivell: Fàcil

8:52 h | El nostre punt de partida, l'àrea d'autocaravanes de Sant Joan de les Abadesses, està molt a prop del punt on enllacem amb la Ruta del ferro i del carbó: la antiga estació de Sant Joan.

Des d'aquest punt i seguint la via en sentit contrari es fa el tram Sant Joan-Ripoll, i també es pot seguir el tram d'enllaç amb la Ruta del Carrilet cap a Olot.
El camí, en aquest tram pavimentat amb llambordes, segueix el traçat de l'antiga via de tren que arribava fins a la petita estació de Torelles.

9:04 h | En uns 15 minuts trobem la indicació de l'estret corriol que baixa fins al Gorg de Malatosca, i tal com diu el rètol en poc més de cinc minuts caminant entre frondosos arbres ens trobem en front del gorg, totalment solitari, només se sent la remor del salt d'aigua.

Les gosses al sentir el soroll d'aigua ja corren com llampecs, i quan hi arribem ja les trobem en remull.

Gorg de Malatosca
Desfem les nostres passes, ara de pujada, fins a retrobar la Via Verda, que paral·lela a la carretera GIV-5211, perd el solat de llambordes i passa a ser un caminet asfaltat.

9:32 h | El caminet queda mort al arribar a l'antiga estació de Toralles.

Aquesta estació feia la funció de carregador del carbó que arribava de les mines d'Ogassa mitjançant el ferrocarril miner i el carregava al tren d'amplada normal que circulava cap a Ripoll. Quan van tancar les mines, l'any 1967, el trajecte Toralles-Sant Joan va deixar de funcionar; el tram Sant Joan-Ripoll es va mantenir actiu fins el 1980, quan l'enllaç entre les dues poblacions es va substituir per un servei de transport per carretera, degut a que la línia era deficitària.

A partir d'aquest punt la via continua la ascensió cap a Ogassa seguint el traçat de l'antic tren miner.

9:50 h Podem apreciar restes de l'estructura que formava el pla inclinat per on es feien circular les vagonetes plenes de carbó en direcció a Toralles, i l'esquema ens mostra com la mateixa força de la gravetat de les que baixaven feia pujar les que tornaven buides.
Vistes des de l'extrem del pla inclinat
Fins aquí hem passat un tram de forta pendent, però ara el camí continua pujant suaument a l'ombra dels arbres fins arribar a les ruïnes d'una antiga fàbrica.

10:05 h | Les restes pertanyen a l'antiga fàbrica de ciment de Can Balaguer, que aprofitava la roca calcària que s'extreia d'una cantera propera, la seva impressionant xemeneia encara es manté totalment en peu.
Deixem enrere el bosc i queda al descobert la instal·lació de la fàbrica de Can Benet, una altra antiga cimentera que actualment continua únicament amb l'activitat d'extracció d'àrids.

10:20 h | La propera referència que marca el track és un túnel, la Morga, impacient ens mostra el camí.

10:25 h | I una vegada travessat el túnel ja s'albiren les primeres edificacions de la localitat d'Ogassa, on arribem desprès de 1 h i 33 minuts de trajecte.

En aquest punt, la Plaça Dolça, la ruta base que estem seguint de Wikiloc comença el camí de tornada cap a Sant Joan de les Abadesses, però des d'aquí veiem que es pot enllaçar amb la ruta "Vides de carbó".
Aquesta ruta que marca 1,5 k. i 35' de trajecte, surt d'Ogassa i puja fins a la antiga colònia minera de Prat del Pinter.
Decidim seguir-la.

El primer tram transita per unes escales de pedra força empinades fins al petit nucli que conformava l'antiga colònia.

10:40 h | Els punts destacats són la capella de Santa Bàrbara (patrona dels miners) i l'edifici on s'ubicava l'antiga "escola de nens", amb el rètol encara visible.

Tornem a endinsar-nos al bosc seguint els indicadors enfilant cap a la Font Gran.

10:48 h | Aprofitem l'entorn de la Font Gran, més que una font és un petit salt d'aigua, per fer un mos i recuperar forces

10:48 h | Ara ja anem de baixada seguint el petit torrent que desemboca, a Ogassa, a la riera de Malatosca, i aquesta a la vegada enllaça amb les aigües del riu Ter a Sant Joan, a poca distància del gorg on hem estat anteriorment.

A la sortida d'Ogassa tornem a connectar amb la ruta inicial, que ara de tornada es desvia cap a la dreta passant per el túnel de la via de dalt, un camí paral·lel al de pujada però per la part superior.

Arribem a un punt, una mica abans de l'antiga fàbrica de Can Benet, que el track ens marca agafar un camí ampla de pujada cap a la dreta, en direcció al waypoint "cantera", però com nosaltres ja hem fet un recorregut extra d'Ogassa al Prat del Miner optem per tornar a enllaçar amb el traçat que hem seguit per pujar i baixar-lo en sentit contrari.

A part, en el tram que fa la ziga-ziga abans d'arribar al carregador de Toralles hem vist pujant que podíem tallar "camp a través" i aprofitem el traçat natural d'un corriol de baixada d'aigua per escorçar una bona quantitat de metres.

En tot el recorregut només ens hem creuat amb una noia a Ogassa, però ara, al tornar a passar per Toralles i enllaçar amb la part asfaltada del camí això sembla la rambla!!

D'aquí fins a l'àrea d'autocaravanes ja és un passeig.

12:16 h | Arribem al punt de sortida.

Aquesta ruta a peu l'hem realitzat dins de la nostra escapada: SANT JOAN DE LES ABADESSES - CASTELLAR DE N'HUG